понеділок, 19 березня 2018 р.

Організація роботи з молодими спеціалістами: крок за кроком


КРОК 1. Організовуємо першу зустріч
Знайомство з молодими спеціалістами, які щойно стали частиною педагогічного колективу навчального закладу, можна провести у формі засідання круглого столу. Спілкуючись із ними, досвідчені фахівці зможуть відповісти на всі їхні запитання, надати рекомендації щодо певних аспектів викладання предмета, взаємодії з учнями і колегами, запропонувати свою допомогу за потреби. Під час бесіди з молодими педагогами доцільно також з’ясувати їхні бажання, нахили, інтереси.
КРОК 2. Посвячуємо у професію
Посвячення у професію має стати для молодих педагогів незабутнім моментом у професійній біографії. З цієї нагоди доцільно організувати свято в навчальному закладі. Зробити це ліпше перед початком нового навчального року, заздалегідь підготувавши оригінальний сценарій. Посвячення молодих спеціалістів можна провести й безпосередньо під час урочистостей з нагоди свята Першого дзвоника.
КРОК 3. Аналізуємо педагогічні компетенції
Оскільки педагогічна діяльність передбачає виконання різних функцій, на початковому етапі роботи з молодими спеціалістами варто проаналізувати їхні педагогічні компетенції. Для цього можна провести анкетування*. Це дасть змогу спрогнозувати проблемні аспекти діяльності молодих спеціалістів і спрямувати методичну роботу в такий спосіб, щоб надалі уникнути їх.
Для зручності аналізування педагогічних компетенцій молодих спеціалістів можна об’єднати їх у такі групи:
  • організаційні;
  • комунікативні;
  • інформаційні;
  • управлінські.
Про наявність у молодих спеціалістів організаційних компетенцій свідчать такі вміння, як:
  • самостійно готувати та проводити особистісно орієнтовані уроки;
  • застосовувати різні форми, методи, прийоми, технології під час уроків;
  • проводити уроки за різними цільовими напрямами;
  • коригувати мотиви й мету учнів;
  • планувати свою діяльність, обирати мету та оптимальні засоби навчання;
  • аналізувати власну діяльність, а також діяльність колег;
  • визначати проблеми й знаходити способи їх розв’язання;
  • розставляти пріоритети у професійній діяльності.
Молодих спеціалістів з розвиненими комунікативними компетенціями характеризують, зокрема:
  • демократичний стиль спілкування з учнями;
  • переважне використання під час уроку методів організації, а не контролю;
  • керування власним емоційним станом.
Оскільки сучасна освіта спрямована передусім на формування в учнів бази знань із різних галузей, молоді спеціалісти мають постійно розширювати свій кругозір, тобто бути поінформованими з різних питань. Насамперед у педагогічній діяльності молодим спеціалістам потрібно:
  • регулярно ознайомлюватися з нормативно-правовими актами, як в освітній, так і в інших галузях;
  • поповнювати набір способів, прийомів, методів, технологій роботи;
  • послуговуватися науково-методичною літературою, зокрема фаховими виданнями, для підвищення професійної майстерності.
Окрім цього, молоді спеціалісти мають знати, як спрямувати діяльність учнів на самостійний пошук та засвоєння нових знань. Тому вони мають оволодіти такими управлінськими компетенціями, як:
  • уміти ставити перед учнями навчально-виховні завдання;
  • підвищувати пізнавальну активність і мотивацію учнів;
  • об’єктивно оцінювати діяльність учнів.
КРОК 4. Створюємо комфортні умови
Адміністрація навчального закладу має забезпечити комфортні умови для розвитку молодих спеціалістів, адже від цього значно залежить підвищення якості навчально-виховного процесу.
Найбільше на діяльність молодих спеціалістів впливає атмосфера в колективі, умови праці й побуту, якість методичної допомоги, а також наявність стимулів до прояву ініціативи, творчості.
КРОК 5. Визначаємо завдання методичної роботи
Навіть якщо молоді спеціалісти володіють достатнім рівнем знань, необхідно систематично формувати в них нові практичні вміння й навички педагогічної діяльності. Саме педагог-наставник допомагає молодому спеціалісту розв’язувати різні проблемні ситуації, що трапляються на практиці. За спостереженнями практиків, у молодих спеціалістів найбільше запитань виникає щодо різних аспектів організації уроку, зокрема вироблення та підтримання дисципліни та порядку, оформлення шкільної документації, проведення роботи з батьками учнів, класного керівництва. Саме над розв’язанням цих питань педагоги-наставники певний час працюють з молодими спеціалістами.
Успішність та ефективність будь-якої діяльності залежить насамперед від правильно поставлених завдань. Визначаючи зміст методичної роботи з молодими спеціалістами, варто врахувати їхні запити й потреби, досягнення психолого-педагогічної науки, перспективний педагогічний досвід (ППД), імовірні педагогічні ситуації, які їм надалі необхідно буде розв’язувати практично, тощо.
Саме тому педагоги-наставники у своїй методичній роботі з молодими спеціалістами насамперед реалізують такі завдання, як-от:
  • допомагають під час адаптації в педагогічному та учнівському колективах;
  • підвищують рівень методичної грамотності;
  • надають практичну допомогу під час викладання навчального предмета;
  • спонукають до освоєння сучасних освітніх технологій;
  • обмінюються досвідом успішної педагогічної діяльності;
  • допомагають в самоосвітній роботі;
  • створюють умови для саморозвитку та самореалізації;
  • надають психологічну підтримку;
  • заохочують і стимулюють роботу молодих спеціалістів.
Поради педагогу-наставнику щодо роботи з молодим спеціалістом
• Складіть індивідуальний план роботи молодого спеціаліста з урахуванням його потреб і можливостей.
• Організуйте взаємовідвідування уроків і позакласних заходів із їх наступним обговоренням.
• Відвідуйте спільно з молодим спеціалістом уроки досвідчених колег і ретельно їх аналізуйте.
• Складайте календарно-тематичні плани, конспекти уроків спільно з молодим спеціалістом.
• Допомагайте молодому спеціалісту розробляти плани уроків та позакласні заходи.
• Надавайте молодому спеціалісту рекомендації щодо самоосвіти.
• Ознайомлюйте молодого спеціаліста з фаховою науково-методичною літературою.
• Обговорюйте новинки педагогічної літератури, творчі здобутки вчителів-майстрів педагогічної праці.
• Допомагайте молодому спеціалісту в роботі з учнями, які опинилися у складних життєвих обставинах, та їхніми сім’ями.
• Залучайте молодого спеціаліста до методичної, громадської роботи.
• Допомагайте молодому спеціалісту організувати роботу, пов’язану з класним керівництвом.
КРОК 6. Організовуємо наставництво
Для організації наставництва варто розробити відповідне положення**. Вибудувати план роботи з молодими педагогами та реалізовувати його надалі можна за такими напрямами:
  • організація наставництва;
  • проведення методичних і психологічних семінарів та майстер-класів;
  • сприяння самоосвітній діяльності;
  • діагностування успішності діяльності;
  • проведення конкурсів, ділових ігор, тренінгів.
Також варто спонукати молодих спеціалістів переймати перспективний досвід педагогів, активно проводити позакласну роботу, постійно підвищувати власну кваліфікацію. Варто формувати в них навички самоаналізу, адже вміння критично ставитися до результатів своєї діяльності дасть їм змогу швидко усувати недоліки в роботі, правильно визначати причини труднощів, а відтак усвідомлювати необхідність самовдосконалення.
Стимулювання професійного розвитку молодих спеціалістів можна здійснювати за допомогою проведення конкурсів, ігор, тренінгів, відкритих уроків.
Окрім цього, роботу з молодими спеціалістами можна проводити в таких формах:
  • індивідуальні бесіди;
  • тренінгові заняття;
  • зустрічі з досвідченими вчителями;
  • відкриті уроки, позакласні заходи;
  • тематичні засідання педагогічної ради, семінари;
  • методичні консультації;
  • методичні бюлетені;
  • взаємовідвідування уроків;
  • анкетування, тестування.
КРОК 7. Відточуємо майстерність
Важливим у фаховому становленні молодих спеціалістів є презентація власних уроків. До проведення таких уроків їх варто готувати заздалегідь. Зокрема, попередньо ознайомити їх з темою, метою, завданнями уроку, методами і прийомами, які будуть використані для їх реалізації. Після завершення уроку необхідно провести його обговорення. Для цього можна використовувати різні форми, зокрема, диспути, 10-хвилинні есе, форму вільного мікрофона тощо.
КРОК 8. Організовуємо психологічну допомогу
Підвищити ефективність власної професійної діяльності, рівень психологічної культури й педагогічного мислення молодим спеціалістам допоможуть поради практичного психолога. Таке спілкування можна організувати як у формі індивідуальних бесід, так і у формі семінарів, тренінгів, наприклад, присвячених проблемам адаптації молодих спеціалістів до умов роботи в навчальному закладі.
КРОК 9. Організовуємо самоосвіту
Умовою успішного професійного зростання молодого спеціаліста є цілеспрямована та систематична робота з самоосвіти. Керівнику навчального закладу та педагогу-наставнику варто постійно відстежувати результати розвитку педагогічної компетентності, вивчати досвід роботи молодих спеціалістів щодо формування самоосвітніх знань, умінь і навичок, за потреби стимулювати їхню самоосвітню діяльність, залучаючи до активної роботи в різних формах методичної діяльності.
Аби допомогти молодим спеціалістам налагодити процес самоосвіти, можна провести короткотермінові тематичні семінари, консультації, організувати обмін досвідом серед колег. Окрім цього, варто підказати педагогам, як правильно розробити орієнтовний план самоосвіти.
Будь-які методичні заходи за участю молодих спеціалістів можна поєднати з керуванням їхньою самоосвітньою діяльністю:
  • виступи з певних теоретичних питань;
  • захисти підготовлених рефератів;
  • творчі звіти щодо перебігу самоосвіти;
  • відкриті уроки на завершальному етапі наставництва.

Немає коментарів:

Дописати коментар